Sunday, September 16, 2012

Kesinambungan cerita "Pakej Perkahwinan Super Saver"....

Salam 1 Malaysia....

Masih ingat akan entry terdahulu saya tentang pakej perkahwina,pengantin muslimah dan inner nya?Juga tentang pakej perkahwinan Super Saver dan hasilnya?Andai anda mengikuti penulisan saya,kemungkinan anda masih mengingati akan entry tersebut dan bagaimana teman saya melalui sebuah pengalaman tatkala melewati detik bahagia untuk sekali dalam seumur hidup itu...

Pengalaman itu bukan hanya dilalui oleh teman saya dan pasangannya sahaja malah turut menarik saya melewatinya bersama dan saya berkongsi cerita ini disini bukan untuk menyindir atau mengutuk atau mengguris mana-mana pihak.Sekadar untuk dibuat renungan bersama dan berkongsi pengalaman serta mohon pada-Nya agar minta dijauhkan bagi bakal mempelai lain.

Ok, mungkin cerita pengantin muslimah dibagaikan oleh si mak andam dengan busana seperti lace yang jarang dan hanya diberi padanan inner yang kononnya akan menutup aurat muslimah tersebut ada yang berpelbagai pendapat namun antara pengalaman yang juga tidak dapat saya lupakan apabila....

Pelamin Nan Indah itu....namun....

Apabila bercerita tentang pelaminan,setiap orang terutamanya si mempelai wanita la yang akan berlebih-lebih berimaginasi dan berfantasi,bukankah? Bagaimanakah singgah sana yang bakal dinikmati bersama pasangan pada hari bahagia itu nanti...Warna dan tema apa yang paling in sepanjang tahun ini...Hendak berbentuk kan bulat atau segi empat, atau segi tiga...juga yang sering terbayang pasti yang ada berbentuk hati
(Heart-Shape tanda Love itu) Padanan warna serta tema tradisional atau moden atau juga bertemakan English atau mewah didalam taman ala Garden Wedding....Dan kini ada juga konsep Fairy Tale...lagi laaa tidak terbayang...Ohhh sememangnya indah apabila mula berimaginasi atau kata orang, berangan-angan ....

Berbalik pada cerita pelamin yang termasuk dalam pakej ala "Super Saver" tersebut...Bukan main hebat dalam brochure yang di uar-uar kan mereka..."Pelamin Ekslusif" lagi...manakan tidak teman saya itu berangan-angankan bahawa pelamin nya nanti itu bakal menjadi pelamin yang hebat dan bak kata orang putih itu..awesome!Tunggu punya tunggu...sehari sebelum majlis pernikahan, pelamin pun mula hendak didirikan..seisi rumah.semua exited hahhh...yang anak dara semua tertunggu-tunggu hasil kerja mak andam hebat ini...yang makcik-makcik sambil menyimpul bunga telur juga tidak kurang duk mengerling ke arah tapak pelamin yang  pada waktu itu baru diletaknya tapak dan belum lagi dinaikkan tiangnya...Ohhh saya mungkin terlupa menyatakan bahawa pelamin ini dipasang didalam rumah mempelai perempuan...Maklumlah,impian ibu mempelai katanya...hendak melihat anak tunggal perempuan mereka bersanding didalam rumah sendiri.....

Maka hari yang dinanti-nantikan....Saya tiba dirumah teman lebih awal kala teman saya disiapkan oleh mak andam hebat itu...sambil berbual dan melihat-lihat sekeliling apa yang patut....Teman saya pun sedia dengan sentuhan mak andam tersebut...ok laaa not bad hasil make-up nya dipadankan dengan busana rekaan saya yang telah saya ceritakan di entry yang lalu dimana saya siapkan dalam hanya tidak sampai seminggu...
Kelihatan teman saya ini agak tidak keruan,berdebar barangkali...menantikan si buah hati dengan rombongan nya....Saya pun berlalu meninggalkan teman saya itu tadi dan menuju ke ruang banquet  untuk menjamu selera...Teman saya itu ditemani oleh pengapit-pengapitnya so tidak la saya menyesakkan keadaan kamar pengantin yang telah pun sesak sedia ada....Sambil berlalu menuju ke ruang banquet...maka saya terperasan lah apa yang membuatkan saya menoleh sebanyak 5 kali pada ketika itu....Set alat renjis ituuuuu!!!Kenapa digunakan bekas plastik bagi mengisi beras?????Bekas plastik???Yaaaa...memang tidak silap, ia bekas plastik!!!alaaaa yang kita dapat bila kita tapau makanan dari restoran atau kedai makan itu...atau ada orang panggil "taperware"....

Pada ketika itu juga kedengaran paluan kompang tanda rombongan dari pihak lelaki telah tiba...Saya tercengang disitu...Semua dah berasak-asak keluar...teman saya juga telah siap sedia hendak menuju ke pelamin itu...Semua mula memberi tumpuan sepenuhnya pada pengantin dan pelamin tersebut...Saya sempat menarik tangan seseorang barangkali saudara terdekat teman saya itu yang kelihatan agak sibuk ke hulur ke hilir...Saya terus bertanyakan padannya, apakah benar bekas plastik yang digunakan disamping alat merenjis yang "kurang syarat" itu.....Dan jawapannya..."..Iyaaaa,Mak Andam tu kata alat rtenjis dia tak cukup,pasal dia ada lagi 2 ke 3 kenduri lain..agaknya tu yang tak cukup alatannya...." Whatttt???Macam nak pengsan dengar alasan mak andam tersebut...Boleh diberinya alasan sedemikian rupa???
Kot ia pun nak mengaut 2-3 majlis dalam SATU hari, bagi saya itu suatu penganiayaan buat teman saya itu....
Nasib la teman saya itu penyabar dan boleh dikatakan yang jenis malas nak cakap banyak
 and super cool...Jawab teman saya...alaaa janji semuanya dah selamat....Hmm nasib la kena pada orang yang jenis macam teman saya ini,kalau silap orang...boleh jadi adegan saman menyaman ni...

Maka saya menghormati pendirian teman saya itu...cuma saya tetap rasa ralat dengan peristiwa itu...dan percaya atau tidak, gambar perkahwinan teman saya itu memang mengandungi set alat renjis "taperware"
tersebut biarpun jika tidak diamati betul-betul...bagi saya ia tetap nampak...

So, kepada bakal mempelai diluar sana, sila hati-hati dengan tawaran pakej yang kadang-kala diluar jangkauan imaginasi kita...hendak kan tawaran yang kononnya hebat sanagat....dapat laahhh pulak set alat renjis yang sepatutnya tembaga namun diganti dengan "taperware" atau bekas plastik...Dan kepada pemilik butik andaman/perancang perkahwinan atau yang sewaktu dengannya...tolonglah.. jangan diambil kesempatan ke atas mempelai lebih-lebih lagi yang jenis macam teman saya ini..mungkin mempelai ini jenis yang tidak kisah..namun, orang atau tetamu yang observent seperti saya,jangan ingat tidak nampak atau perasan..Maka terjadilah perkongsian cerita didalam blog seperti yang saya kongikan disini...tetapi saya tidak la sekejam mana hingga mendedahkan nama butik andaman tersebut...Cuma berharap dan berdoa agar mana-mana butik pengantin yang pernah melakukan kesilapan seperti ini,anggaplah ia sebagai pengajaran dan kesilapan lalu dan pastikan kejadian seperti ini tidak akan berlaku dimana-mana majlis perkahwinan yang akan datang.Jangan lah dek kerana hendak mengaut keuntungan semata-mata dengan grab job 2-3 dalam 1 hari tapi barang tak cukup dan ini lah yang terjadi....

Yang baik dijadikan tauladan...Yang kurang menyenangkan dijadikan sempadan...Akan saya ceritakan pengalaman-pengalaman dimajlis perkahwinan pada entry akan datang..Insyallah...
Jaga-jaga...ada yang memerhati... :)

Salam Hari Malaysia 2012 & Happy Holiday Malaysian...

NH




No comments: