Monday, September 3, 2012

Cerita Pakej Perkahwinan,Pengantin Muslimah Dan" Inner" nya......

Entry lepas saya berbicara tentang pengantin curvy/plus size...kali ini saya rasa seperti ingin berbicara tentang Pakej Perkahwinan,Pengantin Muslimah dan "Inner" nya.....

Bagaimana perkara ini boleh berlaku?Saya berbicara diatas pengalaman saudara-mara..teman terdekat mahupun orang sekeliling saya... yang dibagai dengan baju mengikut sesuka hati butik andaman yang bagi saya cetek ilmu fashion atau setidak-tidaknya..ilmu asas agama...Andai sekali pun ingin mengaut keuntungan dengan mudah,usah dipermainkan kewajipan atau pendirian sesorang muslimah...

Ceritanya terjadi pada salah seorang dari teman baik saya...Teman saya ini melangsungkan majlis perkahwinan sekitar tahun lalu..Pada mulanya saya mungkin tidak terlibat dalam persediaan majlis perkahwinannya kerana pada waktu itu saya sememangnya teramat sibuk dengan urusan perniagaan keluarga saya dan ketika itu juga saya mengambil masa berehat dari dunia Fashion & Design ini buat seketika.

Namun hendak dijadikan cerita, teman saya ini ada menceritakan pada saya yang dia dan bakal suaminya sepakat memilih butik andaman "toottt" kerana menurutnya,butik ini menawarkan pakej yang teramat menarik dan menakjubkan (pada ketika itu,saya juga tercengang apabila teman saya ini mem'forward'kan isi pakej tersebut...)

Memang menarik! Dengan tawaran RM1xxx + (apa yang tercacatat dalam senarai pakej tersebut ketika itu) terdapat set pelamin Ekslusif,hiasan bilik tidur,meja makan beradab,make-up 2 kali-nikah & sanding, persalinan nikah & sanding untuk Lelaki & Perempuan,Aksesori,Kasut dan yang sewaktu dengannya..
(Bukan kah itu pakej Super Saver namanya??hehehe...
Maka teman saya ini pun terus memutuskan si butik andaman "toott" ini lah yang akan merealisasikan impian perkahwinan mereka kala itu.Dengan penuh harapan...Saya juga tumpang gembira diatas pilihan teman saya itu....

Hari bahagia semakin hampir..

Kala teman saya ini mula menghitung hari bahagia yang bakal tiba...Tiba-tiba teman saya seorang ini telah menghubungi saya dengan suara tersekat-sekat dan berbaur tangis (atau terlalu sedih lah pendek kata)
Baru pulang dari fitting katanya...Saya juga teruja pada mulanya kerana..ohhh saya terlupa hendak menyatakan bahawa didalam pakej ada menyatakan pakaian Sanding adalah rekaan ekslusif untuk bakal pengantin,dimana teman saya ini bakal menyarung busana rekaan ekslusif si mak andam tersebut..Sudah tentulah semua orang akan teruja untuk menyaksikan rekaan ekslusif tersebut..

Teman saya terus menjerit....The design was really...ermmm...Okayy...design itu letak la ketepi sekejap ya...Warna yang teman saya mahu kan juga tidak seperti yang dijanjikan...Maka lari tema la jawabnya...Yang paling mengejutkan saya ialah..Teman saya ini berhijab orang nya...Manakala mak andam yang mengaku expert ini..dengan mudahnya 'mereka' busana ekslusif dimana diberinya kain Lace yang tidak ber'lining' maka terkeluarlah segala isi lengan dan dada si teman saya ini...Bila ditanya oleh teman saya kepada si mak andam expert ini..mudah sungguh jawapannya."..pakai je inner..." Inner..??? You must be kidding..!!!!!
Saya juga tercenggang mendengar keluhan teman saya itu...majlis sudah makin hampir...hendak atau tidak, tak kan nak dibiarkan teman saya itu bersanding dengan nampak segala isi lengan,dada dan belakang nya mana kan tidak kalau dah direkakan pula busana ala korset-kebaya itu...Ohhh Nooooo!!!Atau teman saya ini terpaksa memakai inner yang jenis dibuat kasual itu?kena pula dikenakan warna kulit dan busana itu pula kontras warnanya..Hmmm....

Dipendekkan cerita, saya lekas-lekas rekakan apa yang patut dan mematuhi kehendak teman saya terutamanya yang sesuai dipakai oleh pengantin MUSLIMAH dan BERHIJAB...Alhamdulilah...dalam masa seminggu, saya berjaya menyiapkannya...Teman saya gembira...Saya turut berkongsi kegembiraan...NAMUN...bukan itu penghujung cerita ini...ada lagi cerita disebalik PAKEJ PERKAHWINAN SUPER SAVER ini..lagi tentang pelamin..dan tukang pelamin nya...tapi akan saya kongsikan dilain hari Insyallah.....
Renung-renung kan...Yang pengantin, nasihat saya agar lebih berhati-hati dan tidak salah bertanya lebih kepada pihak Perancang Perkahwinan/Mak Andam....Dan kepada Perancang Perkahwinan/Mak Andam juga...Jangan diambil kesempatan dan hanya berpandukan pada mengaut keuntungan semata-mata...Sama-sama saling memerlukan...

Buat renungan bersama....(opsss ada cerita menarik lagi akan saya kongsikan di entry akan datang...)

NH

No comments: